De gevolgen van een mismatch

15 sep. 2023

 

In de huidige arbeidsmarkt is het soms lastig om snel een passende kandidaat te vinden voor jouw openstaande positie. Moet je dan maar genoegen nemen met minder? Vaak is dat achteraf geen goed idee. Een mismatch kan een flinke kostenpost opleveren voor het bedrijf en de kandidaat wordt er vaak ook niet gelukkig van. Los van het salaris dat je betaald hebt, kleven er nog veel meer verborgen kosten en gevolgen aan een mismatch. Enkele voorbeelden hieronder:

De kosten voor de werving, de advertenties en natuurlijk de tijd die je er aan kwijt bent.

Als een werknemer niet goed past bij de functie, kan dit leiden tot verminderde prestaties en lagere efficiëntie. Dit kan op zijn beurt leiden tot vertragingen in projecten en minder succesvolle resultaten. De kandidaat voelt zich niet op zijn plek in de functie of bij het bedrijf.

Dit kan leiden tot ontevredenheid, demotivatie en een gebrek aan betrokkenheid.

Daarnaast kunnen er kosten ontstaan door het trainen van een nieuwe werknemer. Als een werknemer niet goed past bij de functie, kan het nodig zijn om iemand anders aan te nemen en die persoon te trainen. Dit brengt tijd en middelen met zich mee die anders niet nodig geweest zouden zijn als de juiste match vanaf het begin was gemaakt.

Een andere mogelijke verborgen kostenpost is de negatieve invloed op het team. Als een werknemer niet goed past bij het team, kan dit leiden tot spanningen, verminderde samenwerking, het toenemen van het ziekteverzuim en een negatieve werksfeer. Dit kan op zijn beurt de productiviteit en tevredenheid van andere teamleden beïnvloeden, wat ook kosten met zich meebrengt.

Om deze verborgen kosten te minimaliseren en een mismatch te voorkomen, is het belangrijk om een zorgvuldige selectieprocedure te volgen en ervoor te zorgen dat de juiste match wordt gemaakt tussen een werknemer en een functie. Dit kan onder andere worden bereikt door middel van gedegen interviews, referentiecontroles en assessments. Het investeren in een goede match vanaf het begin kan uiteindelijk kosten besparen op lange termijn.

Onze collega Ben Wentink uit Zwolle vertelt hoe wij bij Headhuntersteam een mismatch voorkomen.

Uit de categorie open deur, maar daarom niet minder waar.

Om de juiste kandidaat voor te stellen bij onze opdrachtgever zijn twee dingen heel belangrijk.

1. ken je klant

2. ken je kandidaat

Het klinkt heel simpel maar als één van deze twee punten niet goed in kaart is gebracht is de kans groot dat hier de mismatch ontstaat.

Helaas is niet iedere kandidaat geschikt voor de vacature. Het hebben van de juiste kennis en diploma’s is heel belangrijk maar niet genoeg. Naast deze hard skills (kennis, ervaring en diploma’s) moeten de soft skills van de kandidaat ook aansluiten bij de functie en de organisatie. De soft skills liggen in het persoonlijk karakter van de kandidaat. De soft skills bepalen namelijk grotendeels hoe iemand functioneert binnen een team.

Anderzijds is het dus belangrijk je klant te kennen, weten wat de klant nodig heeft niet alleen voor de vacature van vandaag maar ook voor de lange termijn. Weten waar jouw kandidaat komt te werken, wat de cultuur is, hoe de afdeling eruitziet, wie de collega’s zijn, welk vraagstuk of opdracht er ligt. Weten wat voor kandidaat hier goed binnen past.

Ons advies is ook om een sollicitatiegesprek nooit alleen te voeren. Doe dit samen met een collega. Dit geeft verschillende perspectieven.

Wij als gecertificeerd DISC bureau zetten aanvullend gedrag- en drijfveer analyses in ter ondersteuning van een werving & selectie opdracht.

Juist door het echt kennen van de klant en de kandidaat kunnen wij als Headhuntersteam het verschil en de juiste match maken.

Kun jij hulp gebruiken bij het opstellen van een goed kandidatenprofiel?

Neem gerust contact op met een van onze consultants om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

foto

Headhuntersteam heeft mij op professionele wijze binnen een kort tijdsbestek geholpen aan mijn vervolgstap in de accountancy. Nico heeft een groot netwerk waardoor hij mij meerdere opties kon aanbieden. De aanpak is persoonlijk en de communicatielijnen zijn kort. Hij zet zich in om voor alle partijen het beste eruit te halen. Ik kijk uit naar een langdurige samenwerking met Nico en het Headhuntersteam.

Baktage Hamid