De vier grootste clichés over consultancy

10 mrt. 2021

De vier grootste clichés over consultancy

Regelmatig loop ik op zaterdagochtend over de Groningse markt. De ene marktkoopman probeert boven de anderen uit te komen om zijn appels aan te prijzen. Die zijn goedkoper én lekkerder. Of dit ook echt zo is weet je pas wanneer je eenmaal thuis een hap neemt van je appel. Vaak is dit ook de manier waarop er naar consultancy gekeken wordt. Met veel overtuigingskracht, bombastische teksten en de belofte van de ‘perfecte match’ komen consultants graag bij jou onder de aandacht. Althans, dit is vaak het beeld dat men heeft. Maar in hoeverre klopt deze stereotypering en welke clichés heersen er over deze dienstverlening? Ik heb er vier op een rijtje gezet.

1. Consultants verdienen bakken geld met minimale inzet.

Je kunt als consultant veel geld verdienen, maar net als in veel andere beroepsgroepen moet je daar keihard voor werken. Van het basissalaris word je in ieder geval niet rijk: een junior consultant ontvangt een startsalaris dat rond de 2000 euro per maand ligt. Bij goede prestaties hoort een passende beloning, dit is voor een consultant niet anders. Uit ervaring weet ik echter dat dit altijd gepaard gaat met een hoge mate van inzet en veel teleurstellingen en tegenslagen. Dit is het risico van ons vak en maakt het werk uitdagend. Maar vanzelf gaat het zeker niet.

2. Door de bonusstructuur is de consultant alleen nog geïnteresseerd in het behalen van targets.

Dit is onjuist, uitzonderingen daargelaten. Het één gaat namelijk niet zonder het ander. Daarmee bedoel ik te zeggen dat de relatie met klanten en sollicitanten (mede door de coronacrisis) belangrijker geworden is dan ooit te voren. Grote kans dat de bureaus met een kwalitatief sterk netwerk ook in moeilijke periodes iets voor jou kunnen betekenen. Het is een trend die in de breedte ook binnen andere disciplines steeds beter zichtbaar is: een duurzame klantrelatie opbouwen.

3. Onpersoonlijk, commercieel en vooral uit op het zoveel mogelijk verspreiden van jouw cv.

Zeer herkenbaar. Kwantiteit levert altijd zullen we maar zeggen. In de praktijk is dit echter niet de strategie die bijdraagt aan je geloofwaardigheid, laat staan aan een sterk netwerk. Voor een sollicitant, maar ook zeker voor de opdrachtgever, ligt er de uitdaging om een bureau hierop te selecteren. Ook ik weet inmiddels waar ik mijn appels koop op zaterdagochtend, maar vooral ook waar ik ze niet koop.

4. Veel babbels, maar weinig inhoudelijke kennis van zaken.

Kennis van de markt, daar begint alles mee. Dit is het bestaansrecht van onze bedrijfstak. Een gedegen advies begint altijd met kennis van zaken. Als je het mij vraagt, totale nonsens dus dit cliché. Althans, wanneer je het vak goed beheerst. Maar wat houdt dit dan precies in? Als opdrachtgever mag je primair een betrouwbaar, persoonlijk advies verwachten over de aangedragen sollicitanten. De sollicitant mag een deugdelijk advies verwachten over zijn of haar kansen op de arbeidsmarkt en de mogelijkheden die het bureau kan bieden om deze kansen tot werkelijkheid te maken.

Wat is consultancy eigenlijk?

De precieze definitie van consultancy luidt als volgt: “de praktijk van het geven van deskundig advies binnen een bepaald vakgebied" (The Consultancy Group, z.d.). Dit is een mooie volzin die heel duidelijk laat zien waar de aandacht van een consultant naar uit dient te gaan, namelijk het verzorgen van deskundig, open en eerlijk advies. Zowel richting de klant als de sollicitant. Voor een marktkoopman misschien niet de beste verkoopstrategie, maar voor een consultant de essentie van een goede dienstverlening.Ontwerp zonder titel_12_

Remco Bolt

Consultant Techniek

 

 

foto

We kennen Headhuntersteam nog maar kort. We hebben goed contact met dhr. Ben Wentink. Hij is zeer flexibel, meedenkend en altijd zoekend naar de juiste kandidaat die bij ons bedrijf past. Een top bedrijf!

Rook Pijpleidingbouw B.V.