De kracht van persoonlijk contact

1 nov. 2019

De kracht van persoonlijk contact 
Als ik zeg dat er op dit moment krapte op de arbeidsmarkt heerst dan is dit voor werkend Nederland en zeker voor Linkedinnend Nederland, geen verrassende uitspraak. Zeker niet in de Techniek & Accountancy sectoren, waarin Headhuntersteam al meer dan 20 jaar bezig is om een netwerk op te bouwen, te onderhouden en uit te breiden. Waar vele organisaties toegeven niet meer zonder werving- & selectiebureaus te kunnen én willen - omdat zij anders niet aan geschikt personeel komen - merk ik ook dat er veelal gedacht wordt dat ieder recruitmentbureau hetzelfde te werk gaat. Maar dat zie ik anders. Onze werkwijze is persoonlijk. Geen kandidaat of opdrachtgever is hetzelfde, daarom is een persoonlijk face-to-face gesprek essentieel. De kracht van persoonlijk contact is dat wij meteen weten of er een klik is tussen de organisatie en de kandidaat.

Kandidaten face – to – face spreken 
Blog persoonlijke benaderingAls consultant ben ik vanuit Eindhoven verantwoordelijk voor de technische sector, waarbij ik mij voornamelijk focus op de Bouw & Installatietechniek. In het zuiden is veel bedrijvigheid, maar ook een enorme concurrentie in ons vakgebied. Vanuit de markt valt mij op dat vele organisaties denken dat ieder recruitmentbureau dezelfde werkwijze heeft. Maar dat zie ik anders. Ik heb genoeg kandidaten gesproken die in het verleden bij een ander bureau hebben gezeten. Kandidaten die mij vertelden dat zij nooit persoonlijk contact hebben gehad met die bureaus, maar dat het contact voornamelijk via de telefoon of de digitale platformen liep. Hiervan schrik ik; hoe kun je een kandidaat plaatsen zonder die eerst persoonlijk face-to-face gesproken te hebben? Dit is voor ons een gewone procedure.

Kandidaten spreken zorgt ervoor dat je iemand echt leert kennen en dat je samen kan gaan sparren om de diepliggende wensen bloot te stellen. Op deze manier weet je pas echt of de kandidaat past bij de cultuur van de organisatie. Opdrachtgevers betalen ons immers om de juiste match te maken. Daarnaast is het van belang dat de werkzaamheden van de kandidaat passen bij het functieprofiel van de opdrachtgever: werkvoorbereider bij Bouwbedrijf A kan namelijk hele andere werkzaamheden hebben dan werkvoorbereider bij Bouwbedrijf B.

Daarnaast is het voor bedrijven en kandidaten ook fijn dat zij één aanspreekpunt hebben binnen de organisatie, waardoor er snel en duidelijk geschakeld kan worden. Bij Headhuntersteam heeft iedere consultant dan ook een 360-graden rol. Dit betekent dat de consultant zowel het contact met opdrachtgevers, als met kandidaten onderhoudt. Zo weet de consultant precies wat er in beide markten speelt.

Langdurige relatie met de opdrachtgever 
De persoonlijke werkwijze komt niet alleen naar voren bij het spreken van kandidaten, maar ook aan de opdrachtgeverskant. Als een opdrachtgever een vacature uitzet bij een van onze consultants, willen wij graag ook eens langsgaan bij deze opdrachtgever. Door op bezoek te gaan bij de opdrachtgever krijgen we een beter beeld van de locatie, de bedrijfscultuur en kunnen we dieper ingaan op de daadwerkelijke wensen en behoeften. In sommige gevallen krijgen we zelfs een rondleiding of spreken we met meerdere collega’s. Tijdens de zoektocht houden wij opdrachtgevers op de hoogte van de vorderingen en lichten wij voorgestelde kandidaten uitgebreid telefonisch toe, zodat zij een goed beeld krijgen van de persoon en niet alleen van een CV. In samenspraak met de kandidaat en opdrachtgever gaan wij in sommige gevallen mee naar het sollicitatiegesprek, bijvoorbeeld bij kandidaten die een eerste gesprek als spannend ervaren. Het langsgaan bij een opdrachtgever zorgt ook voor een versneld proces bij een eventuele volgende vacature, omdat we al weten wat voor bedrijf het is en wat voor personen het beste bij hun organisatie passen.

Schieten met hagel 
Recruiting is een vak. Je werkt met mensen die opzoek zijn naar een baan. Die taak moet je serieus nemen. Op het moment dat wij een profiel zwart op wit bij een opdrachtgever neerleggen, heeft de kandidaat hier voor goedkeuring gegeven en heeft het bedrijf aangegeven dat er interesse is om zijn of haar profiel te ontvangen. Toch maak ik wel eens mee dat het profiel ook is neergelegd door een ander wervingsbureau terwijl die desbetreffende persoon niet eens wist dat er contact was geweest over hem of haar. Laat staan dat de cv van de kandidaat op het bureau van de directeur ligt... Zomaar resumés van (latent) werkzoekenden sturen naar alle mogelijke opdrachtgevers in de regio, zonder dat er persoonlijk contact is geweest met de desbetreffende persoon, is een schande. In dit geval is het idee om zo snel mogelijk geld te verdienen naar mijn mening belangrijker dan het maken van de juiste match op basis van de persoonlijke wensen. We werken met mensen, niet met producten!

Blog persoonlijke benadering 2

Waar kies jij voor? 
Het is dan ook fijn om te lezen dat deze persoonlijke benadering dan ook zo nu en dan benoemd wordt vanuit kandidaten, zonder dat Headhuntersteam iets voor ze heeft betekend. Een mooi voorbeeld hiervan is het volgende berichtje die ik vorige week heb ontvangen: “Ik wil je complimenteren met jouw manier van benaderen, in tegenstelling tot andere bureaus, toon jij oprecht interesse naar de personen die je benadert. Zo krijg je denk ik meer en ook serieuzere reacties, goed bezig.”Kenneth van de Wiel

Interesse tonen in mensen, hun werkzaamheden en ambities maakt ons werk leuk en uitdagend. Het geeft een goed gevoel om mensen écht verder te helpen naar een opdrachtgever en om de stappen te maken die zij voor oog hebben. Wat mij daarnaast is bijgebleven is de keer dat ik een presentje kreeg van een kandidaat die ik aan zijn eerste baan had geholpen. Een blijk van waardering omdat hij oprecht blij was met hetgeen wat wij voor hem hebben betekend. Na een periode van detachering werkt de kandidaat inmiddels nog steeds met veel plezier bij deze werkgever op vast contract. Daar doen we het uiteindelijk voor!

Ik zou graag iedere (latent) werkzoekende willen adviseren om heldere afspraken te maken over wat er met jouw CV en profiel gedaan wordt. Spreek af om goedkeuring te geven alvorens je profiel neergelegd wordt bij een opdrachtgever en ga ook niet met iedereen om tafel. Kies een of twee partijen waar jij een goed gevoel bij hebt en geef hun vertrouwen om gericht op zoek te gaan. En ohja, dit mag natuurlijk Headhuntersteam zijn!

 

Kenneth van de Wiel

Consultant Techniek Eindhoven

 

foto

Na 11 jaar vond ik mijn intrinsieke motivatie niet meer bij mijn werkgever. Hoe nu verder?

Na enige tijd vacatures in de gaten te houden, ben ik bij Headhuntersteam uitgekomen voor een vacature waarvoor zij de werving en selectie verzorgden. Hier dacht ik mijn passie weer in terug te kunnen vinden. Na een goed gesprek waarin we in zijn gegaan op de functie maar zeer zeker ook verdieping is gezocht in de persoon, zijn we tot de conclusie gekomen voor de functie te gaan. Door deze aanpak en goede begeleiding zijn de gespreken succesvol verlopen en heb ik de baan gekregen.

Ik wil Headhuntersteam bedanken. Vooral de aanpak op relatie is zeer te prijzen en schept een band.

Robert Rus