De stoel met de vier poten

29 aug. 2019

De stoel met de vier poten  chair

Dit is een metafoor die mijn vader een tijd geleden gebruikte om mijn werkbalans in vier onderdelen (poten) te ontleden. Doorgroeimogelijkheden, beloning, (bedrijfs)cultuur en plezier. Een aantal jaren met ervaringen rijker bij Headhuntersteam kan ik constateren dat dit (nog steeds) de belangrijkste pijlers zijn waarop mensen een nieuwe baan overwegen. Door de jaren heen heb ik veel mensen naar nieuw werkgeluk mogen bemiddelen. Van Engineers tot Marketeers en van Boekhouders en Accountants tot Directeuren. Allen met hun eigen beweegredenen, maar voor 90% samen te vatten als de metafoor; “Alle poten moeten even lang zijn om gebalanceerd te zitten". Zijn ze uit balans? Zit je niet lekker? Dan ga je op zoek naar een andere stoel (baan). Laat ik kort de poten verder toelichten.

Doorgroeimogelijkheden
Doorgroeimogelijkheden vind ik één van de belangrijkste pijlers als het gaat om werkbalans. Doe werk wat bij je past, waar je je prettig bij voelt en waar je jouw kwaliteiten in kwijt kan. Naargelang je werkt ontwikkel jij jezelf, je wordt ouder, wijzer en ervarener. Vaak zie ik dat een functie en een persoon “uit elkaar groeien”. Biedt de organisatie geen goede doorgroeimogelijkheden of alternatieven? Dan kan dit leiden tot onvrede en het feit dat men op zoek gaat naar een andere baan. Wij hebben van nature de behoefte onszelf te blijven ontwikkelen, de een sneller dan de ander. Als werk te gemakkelijk gaat of routine wordt dan is het voor velen van ons tijd voor verandering. Men wilt blijven leren in het werk. Uitdaging is essentieel! Als werkzaamheden te makkelijk af gaan, saai worden en niet meer interesseren dan kost het steeds meer moeite om het werk te doen. Ik merk dat dit vaak het punt is wanneer men op zoek gaat naar een andere baan.

“Zo sprak ik recentelijk iemand uit de Accountancy welke door de hiërarchie en strakke procedures werd beperkt in zelfstandigheid en de doorgroeimogelijkheden. Dit is meerdere malen onderwerp van gesprek geweest met zijn leidinggevende. Helaas kon er (binnen de kaders) niet geboden worden wat nodig was om zijn ontwikkeling te faciliteren. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een nieuwe baan.

Beloning
Je denkt al gauw bij een beloning aan het salaris. Voor velen is dit vaak niet de belangrijkste pijler van werkgeluk. Beloning als de zin van plezier, zingeving of een maatschappelijke bijdrage zijn vaak net zo belangrijk. Daarnaast is het krijgen van een compliment of waardering van een leidinggevende net zo motiverend. Hoe dan ook, het salaris moet passend zijn bij de taken en verantwoordelijkheden van de functie. Kortom er zijn verschillende soorten beloningen, zorg ervoor dat deze beloningen voor jou of voor jouw medewerkers in balans zijn.

(Bedrijfs)cultuur
Wat ook vaak een onderschat onderwerp is, is de match met de bedrijfscultuur. De ene werkgever is centraal aangestuurd en kent een familiecultuur, de andere werkgever is decentraal en wordt bijvoorbeeld aangestuurd door een raad van bestuur of aandeelhouders. De ene werkgever legt veel verantwoordelijkheid neer bij de medewerkers, is informeel en vernieuwingsgericht. De ander is meer procedureel en taakstellend. Dit heeft enorm veel invloed op de bedrijfscultuur en kan naargelang de ontwikkeling van een bedrijf veranderen, bijvoorbeeld door groei, overname, nieuwe leidinggevende of een fusie. Als de bedrijfscultuur niet meer bij de normen en waarden van een medewerker past kan de medewerker zich er toe zetten mee te veranderen. Lukt dat niet, dan kost het vooral energie en vraagt men zich af “wil ik dit nog wel?”. Medewerkers willen door hun organisatie in staat gesteld worden om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Alleen dan zijn zij optimaal gemotiveerd. Bedrijven kunnen hierop inspelen door de samenwerking te bevorderen en door het bieden van structuur en middelen om het werk goed uit te voeren.

“Onlangs is een klant van mij overgenomen waardoor het e.e.a. in de organisatiestructuur veranderde. Posities kwamen te vervallen en anderen werden verplicht een andere functie te vervullen. Voor mijn contactpersoon veranderde er ook veel; taken en verantwoordelijkheden verschoven, de cultuur veranderde en het plezier ebde weg. Ze ging van klant naar kandidaat. Was dit voor het bedrijf het gewenste resultaat? Nee. Momenteel ben ik bezig haar opvolgster te werven. Food for thought..”

Plezier  
building-1080591_1920Een vraag die ik vaak stel is; “ga je nog met plezier naar je werk?”. Het zal je vast niet verbazen dat het antwoord vaak nee is. De reden voor ‘een nee’ verschillen per individu. De een haalt het plezier uit leuke collega’s, de ander uit samenwerken in een team, leuke klanten, werkzaamheden, doelen, resultaten of verantwoordelijkheden. Het geheim van plezier in je werk schuilt niet alleen in het doen wat je leuk vindt maar ook in het leuk vinden wat je doet. Het gaat erom dat je weet wat jou energie geeft en wat jou energie kost. Als je dat weet kan jij je werk daarop aanpassen.

 “Hoe stevig staat jouw stoel?”

Als tip wil ik jullie meegeven: “Blijf balans aanbrengen in je werk!”. Wordt één poot minder stevig of valt hij misschien weg? Dan blijf je wel nog zitten, maar ben je minder in balans (met de gevolgen van dien). Bespreek dit met collega’s en leidinggevenden. Leidt dit niet tot een hernieuwde balans? Dan ben je van harte welkom voor een gesprek met mij of een van mijn collega’s.

   

Peter Wilming

Headhuntersteam

foto

De afgelopen periode hebben wij regelmatig een beroep gedaan op Headhuntersteam. Haar ondersteuning bij het zoeken naar de juiste mensen voor ons, Boon Accountants Belastingadviseurs, ervaren wij als zeer prettig. Korte lijnen, goede terugkoppeling en uiteraard het feit dat Headhuntersteam ook in staat is om geschikte mensen voor te dragen die passen bij een kantoor als Boon. Bedankt voor de prettige samenwerking!

Marith Schaven-HR Manager