Het vak kent een enorme verantwoordelijkheid en diversiteit

30 jan. 2020

Het vak kent enorme verantwoordelijkheid en diversiteit

Wij laten het mooie Groningen achter om een bezoek te brengen aan het kantoor in Leeuwarden. In 2018 heeft dit kantoor een transformatie ondergaan. Bij binnenkomst is dit gelijk te zien aan het nieuwe interieur en de extra bijgekomen ruimte. Dit is niet het enige wat is veranderd. In 2018 is ook Peter Wilming aangesteld als Manager Operations en verantwoordelijk voor de kantoren Leeuwarden en Amsterdam. Daarnaast behartigt hij de belangen van de vakgebieden Finance en Techniek en geeft hij dagelijks leiding aan drie andere consultants: Simon Dijkstra, Elko Hamstra en Max Dam. Simon Dijkstra is verantwoordelijk voor de vakgebieden Werktuigbouwkunde & Elektrotechniek, Elko Hamstra voor Bouw en Civiel en Max Dam ondersteunt alle vakgebieden. Yvonne Brohm maakt het team in Leeuwarden compleet. Zij is verantwoordelijk voor alle zaken die te maken hebben omtrent het management.  

welkom leeuwardenZodra je binnenkomt, word je meteen verwelkomt door de vier heren. ’s Ochtend wordt er als eerste gestart met een werkbespreking. De bespreking is niet compleet zonder koffie. Als de koffie is ingeschonken, kan de werkbespreking beginnen. Er komen allerlei onderwerpen aanbod; sollicitaties, lopende gesprekken en bedrijfsbezoeken. Het is belangrijk om te weten waar de andere consultants mee bezig zijn, zodat je weet met welke opdrachtgevers en kandidaten zij contact hebben gehad. Zo wordt elkaars netwerk, kennis en kunde optimaal benut om het beste voor klant en kandidaat te realiseren. Tijdens de besprekingen kun je ervaringen met elkaar delen die weer  nuttig kunnen zijn voor het vervolg van de werkweek.

Simon: “Na de werkbespreking wordt er tijd gemaakt om de opdrachtgevers en sollicitanten te bellen. Het is fijn om te horen dat een kandidaat enthousiast is over het bedrijf die zij van tevoren niet voor ogen had. Je brengt kandidaten in contact met nieuwe bedrijven waarbij jij denkt dat de gewenste ambities aansluiten bij de vraag van onze opdrachtgever. Het geeft een fijn gevoel als die klik dan ook wederzijds is.”

Tijdens het telefoongesprek komt er een sollicitant binnen die gescreend gaat worden voor de vacature van de functie werkvoorbereider.  Elko staat op en loopt met hem mee naar de gespreksruimte naast het kantoor. Elko: “De vacature van werkvoorbereider stond al enige tijd open. Het vinden van een juiste kandidaat is lastig in de huidige arbeidsmarkt. Dit heeft niet alleen met de schaarste te maken, maar ook met de concurrerende recruitmentbureau ’s. Je merkt dat kandidaten onbesproken worden voorgesteld door andere bureaus zonder dat zij persoonlijk met die desbetreffende kandidaat gesproken hebben. De kandidaat die ik net gesproken heb, is op zoek naar een startersfunctie. Voordat ik de kandidaat plaats bij een opdrachtgever, wil ik inzicht in zijn wensen en ambities. Alleen dan kan ik de kandidaat en opdrachtgever goed matchen.”

De ochtend vliegt voorbij en al snel dient de lunchpauze zich aan. In de pauze wordt er tijd vrij gemaakt voor ontspanning. De wedjes worden gelegd en de consultants maken zich op voor een dartduel.

Peter wilming1Peter: “Na de lunchpauze maak ik mij klaar voor een bedrijfsbezoek. Als de proeftijd van een maand is afgelopen, gaan wij vaak op bedrijfsbezoek om de eerste maand te evalueren. Je ziet dan vrijwel meteen of de kandidaat zich thuis voelt in de organisatie . Ook is dit de mogelijkheid om gezamenlijk de sollicitatieprocedure af te sluiten.”

Peter kwam met de kandidaat in contact doordat de kandidaat hem gevonden had via LinkedIn. De kandidaat had affiniteit met techniek en was op zoek naar een organisatie waar hij zich de komende jaren verder kan ontwikkelen. Tijdens het gesprek werd duidelijk dat hij perfect aansloot bij een opdrachtgever waarbij de sollicitatieprocedure al reeds gaande was. Peter: “Hij was de derde kandidaat die ik voorstelde en werd vrijwel meteen aangenomen.  Voor mij de taak om de overige, niet gekozen, kandidaten de negatieve boodschap over te brengen. Een afwijzingsgesprek is een van de minst leuke taken die je als consultant hebt. Je zoekt dan telefonisch contact en probeert de boodschap zo zorgvuldig mogelijk over te brengen. Het is onze taak goed te kunnen onderbouwen waarom deze opdrachtgever andere keuzes maakt. Een afwijzing moet een kandidaat ook nieuwe inzichten kunnen geven waar ze bij vervolggesprekken hun voordeel mee kunnen doen.”

Inmiddels zijn wij aangekomen op de bestemming. Een enorm pand op een industrieterrein. Bij binnenkomst melden wij ons bij de receptie. Na een paar minuten komt de kandidaat met een grote glimlach aangelopen. Wij krijgen eerst een rondleiding door de fabriek en daarna mogen wij de nieuwe werkplek bewonderen. De kandidaat voelt zich duidelijk op zijn plek. De eerste dagen waren wennen omdat de organisatie bezig was met een reorganisatie en daarnaast werden veel oude machines vervangen. Exact deze reorganisatie was de reden om met onze kandidaat verder te gaan. De kandidaat kon hierdoor direct aan de slag met zijn ervaringen en de doorvertaling van de reorganisatie naar een goed werkend operationeel werkproces. Na een goed gesprek, schudden wij zijn hand en gaan wij terug naar het kantoor Leeuwarden.

Simon Dijkstra1Bij terugkomst op het kantoor, vertrekt Simon alweer naar een nieuwe afspraak. Wij krijgen de mogelijkheid om met hem mee te gaan. Simon: “Ik ben vorige week gebeld door een opdrachtgever. Deze organisatie is al enige tijd bezig om de functie in te vullen maar het lukt hen niet om de geschikte kandidaat te vinden. Als tijdelijke oplossing hebben zij verscheidende uitzendkrachten ingehuurd om de druk te verminderen. De openstaande functie, is een zware positie waarbij de kandidaat reeds de nodige ervaring  moet kunnen inbrengen. Onze ervaring is dat dit type kandidaat vaak latent zoekend is. Met ons netwerk hebben wij hierin groter bereik om daadwerkelijk deze kandidaat te vinden. Deze eerste kennismaking gaat voornamelijk om de persoonlijke wensen in kaart te brengen. Daarnaast geven wij advies of het vereiste functieprofiel wat de opdrachtgever schetst haalbaar is in deze arbeidsmarkt. Voordat Headhuntersteam de kandidaten benadert, willen wij een duidelijk beeld hebben van hoe de organisatie is opgebouwd, hoe de structuren lopen, hoe de teams met elkaar samenwerken en wie de naaste collega’s zijn.  In de gesprekken met eventuele kandidaten is het schetsen van de juiste verwachtingen onontbeerlijk. Als consultant moet je op de hoogte zijn. Door de organisatie goed te kennen, zie je sneller welke kandidaat mogelijk klikt met de opdrachtgever.” 

Na deze ontmoeting is het weer tijd om terug te keren naar het kantoor. Het is inmiddels vijf uur en iedereen is bezig met het afsluiten van de werkdag. Gezamenlijk nemen de consultants de dag door en worden alweer plannen gemaakt voor de volgende dag. Het werk van consultants is veelzijdig; verschillende soorten klanten benaderen, bedrijven bezoeken, en het spreken en adviseren van kandidaten kent zo zijn dynamiek. Een vak waarbij de persoon centraal staat. Het vak brengt een enorme verantwoordelijkheid en diversiteit met zich mee. Het continue spanningsveld tussen invulling geven aan de ambities en wensen van kandidaten en de wensen en behoeften van organisaties, heeft zo zijn uitdagingen...

foto

Na 11 jaar vond ik mijn intrinsieke motivatie niet meer bij mijn werkgever. Hoe nu verder?

Na enige tijd vacatures in de gaten te houden, ben ik bij Headhuntersteam uitgekomen voor een vacature waarvoor zij de werving en selectie verzorgden. Hier dacht ik mijn passie weer in terug te kunnen vinden. Na een goed gesprek waarin we in zijn gegaan op de functie maar zeer zeker ook verdieping is gezocht in de persoon, zijn we tot de conclusie gekomen voor de functie te gaan. Door deze aanpak en goede begeleiding zijn de gespreken succesvol verlopen en heb ik de baan gekregen.

Ik wil Headhuntersteam bedanken. Vooral de aanpak op relatie is zeer te prijzen en schept een band.

Robert Rus