Hoe kijkt de directie terug op het afgelopen jaar?

31 dec. 2019

Hoe kijkt de directie terug op het afgelopen jaar?
Afgelopen jaar zijn diverse onderwerpen voorbijgekomen; sollicitanten die voorheen in loondienst zaten, die nu een nieuwe stap willen maken als zzp’ er tot aan de nieuwe wetgeving; Wet in Balans & de stikstofregeling. Het is een jaar waarbij Headhuntersteam is blijven groeien en positieve resultaten heeft bewerkstelligd. Een viertal nieuwe consultants hebben ons team versterkt om de markt nog beter te kunnen bedienen. Directeuren Peter Roorda en Gerard de Vries kijken met een positieve blik terug op het afgelopen jaar.

Het geloof dat het anders en beter kan
In 1998 startte Peter Roorda samen met Carel Ongering een nieuw avontuur. De onderneming Headhuntersteam werd opgericht, met het heilige geloof dat met deze nieuwe onderneming daadwerkelijk waarde gecreëerd kan worden voor de kandidaten en de opdrachtgevers. Na gestage groei, werd Headhuntersteam een feit in de Noordelijke provincies. Inmiddels heeft Headhuntersteam verschillende vestingen met een mooie kring collega’s.

Peter: “Het opzetten van een onderneming is best spannend. Door de groei van de afgelopen jaren zijn er ook extra verantwoordelijkheden bijgekomen. Je hebt een enorme verantwoordelijkheid voor de medewerkers. Je krijgt immers een goede band met ze doordat je elkaar dagelijks spreekt, maar daarnaast moet je ook alle (personeels)kosten kunnen betalen. Die verantwoordelijkheid wordt alleen maar groter als je blijft groeien. Naarmate de tijd vordert, word je als organisatie stabieler en maak je je daar minder druk om.”  

De bedrijfsidentiteit is een combinatie van Gerard, Carel & Peter
Foto directieIn 2000 werd Gerard de Vries toegevoegd aan deze directie. Peter: “Door deze toevoeging is het belangrijk dat het klikt tussen Carel, Gerard en ik. Al snel bleek dat wij dezelfde gedachtegang hadden; gaan we voor het snelle geld en enorm expanderen of juist niet? Willen we grote overnames doen of niet? Hiervoor hebben wij bewust gekozen voor autonome groei, wat een goede keuze bleek te zijn”. Gerard is voor deze nieuwe stap verhuisd naar Zwolle: “Persoonlijk ben ik verhuisd voor Headhuntersteam om de vestiging in Zwolle op de kaart te zetten. Ik kan dus wel zeggen dat zonder deze ‘move’ de stap richting een derde kantoor er misschien niet was geweest. Dus als rasechte Fries woon ik nu al bijna 15 jaar in Zwolle. Met veel plezier overigens.”

In de afgelopen jaren is Headhuntersteam uitgeroeid tot een landelijke organisatie met een regionale focus. Momenteel hebben wij vijf kantoren verspreid door heel Nederland; van Groningen tot aan Eindhoven. Het aanbod van intermediairs is eveneens enorm gegroeid. Volgens de cijfers van ABN AMRO, is de omzet in deze branche maar liefst gegroeid met 6,5% vergeleken met het afgelopen jaar (ABN AMRO, 2019). Maar hoe blijft Headhuntersteam relevant in deze concurrerende markt?

Gerard: “Het onderscheidende vermogen van Headhuntersteam zit vooral in onze ervaring en in het netwerk wat wij de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Daardoor beschikken wij over uitgebreide kennis van de arbeidsmarkt. Voor kandidaten zijn wij minstens zo relevant als voor opdrachtgevers. Wij weten feilloos te benoemen waar de vacatures en dus de kansen liggen voor kandidaten. Dit onderscheidende vermogen in het benutten van ons netwerk zal niet veranderen, maar alleen maar toenemen. Er zijn een hoop nieuwkomers op de markt die daar niet aan kunnen tippen.”

Peter: “Intern moet iedereen binnen Headhuntersteam zichzelf kunnen zijn. Er moet een klimaat zijn waarin consultants kunnen groeien in hun rol. Het ‘DNA’ van onze organisatie doet de rest in de verdere ontwikkeling van de consultants. Consultants binnen Headhuntersteam kunnen op basis van onze filosofie en eigen vaardigheden zelfstandig adviseren. Oprechte interesse en doortatstend handelen spelen hierbij een grote rol. Consultants moeten kritisch durven zijn, niet bang zijn om door te vragen. Als consultant ben je het verlengstuk voor je kandidaat en opdrachtgever. Dit betekent letterlijk dat er geen verrassingen mogen ontstaan bij de start van een dienstverband. Daar ligt onze kracht.”

De drive binnen het HeadhuntersTEAM
Gerard de Vries heeft de leiding over de kantoren in Zwolle en Eindhoven. Gerard houdt zich momenteel bezig om de positieve resultaten en de groei vast te houden door te kijken naar welke marketinginstrumenten relevant zijn. Gerard: “Headhuntersteam moet wat mij betreft een begrip worden en blijven in de werving & selectiebranche. Tegenwoordig word je overspoeld met allerlei marketingbureaus die ons daarmee willen helpen. Hierin moeten we duidelijke keuzes gaan maken. Wat doen we wel en wat doen we juist niet. Daarnaast is de bezetting op kantoor Eindhoven nog steeds niet optimaal. Ik wil hier graag nog een extra consultant aantrekken.”

De kantoren Leeuwarden, Groningen en Amsterdam zijn onder leiding van Peter Roorda. Peter houdt zich enigszins bezig met de bediening van de markt maar daarnaast in toenemende mate met het besturen van de organisatie. Daarnaast coacht hij, indien nodig, consultants: “Ik kan ervan genieten om ons jonge team beter te zien worden in het vak. Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik van opdrachtgevers hoor dat ze ons een ‘goede club’ vinden. Hoe fijn is het als klanten en sollicitanten zeggen van; dat is een goede club, die zal ik zeker aanbevelen!”

Gerard: “Daar wil ik mij graag bij aansluiten. Ik krijg van heel veel dingen een glimlach op mijn gezicht. Als het om mijn werk gaat is dat toch nog wel steeds het maken van een mooie match tussen een bedrijf en kandidaat. Iedere bemiddeling blijft uniek. Daar kan ik van genieten.”

Blik op de toekomst
Inmiddels bestaat Headhuntersteam 21 jaar en door de nieuwe wetgevingen, ontstaan er ook weer nieuwe uitdagingen. Is jullie blik op de toekomst daarom ook veranderd ten opzichte van de vorige jaren?

Peter: “Ik wel echt geleerd dat je moet koesteren wat je hebt bereikt. Inmiddels is een mooi bedrijf opgebouwd, die daadwerkelijk een rol van betekenis is gaan spelen in de werving & selectie en detachering van professionals. Ambities hebben we zeker en wij willen vooruit. Anderzijds moet je soms ook de tijd even nemen om erbij stil te staan. Terugkijken betekent dat je wilt leren van de gemaakte fouten en wil koesteren wat goed gaat. De passie die je nodig hebt voor je vak moet ervoor zorgen dat je iedere dag beter wilt worden. Deze passie vertaalt zich in ambities en uiteindelijke groei. Mits je beseft dat je hiervoor hard moet werken, wilt leren en kan incasseren.”

Gerard: “Ik heb de afgelopen jaren nog meer de overtuiging gekregen over onze meerwaarde in de markt. Dit heeft vooral te maken met de afgelopen crisis die inmiddels achter ons ligt. Deze tijd heeft mij laten zien dat wij ook in een dergelijke markt een meerwaarde en dus bestaansrecht hebben.”

Toch zijn er nog ambities om te blijven ontwikkelen en te blijven groeien. Niet om het groeien zelf, maar om de klanten in de diverse regio’s nog beter te kunnen blijven bedienen. Daarnaast is naamsbekendheid erg belangrijk in deze concurrerende markt.

Gerard: “Als je kijkt naar de groei die wij meemaken, ondanks de groeiende concurrentie, dan zijn er nog vele kansen voor ons. Wij hebben laten zien dat wij inmiddels een sterk merk zijn in onze branche. Ik werk er vooral aan om onze naamsbekendheid te vergroten. Niet alleen via de sociale mediakanalen, maar ook via persoonlijk contact met kandidaten en bedrijven.”

Kortom, de komende jaren zijn er nog genoeg ambities die het Headhuntersteam wil verwezenlijken. Peter en Gerard kijken zeer uit naar het aankomende jaar en prijzen wat zij tot nu toe bereikt hebben; “mede door de inspanning van de consultants is Headhuntersteam een feit geworden in deze concurrerende markt. Wij zien de toekomst uiterst positief in. Op naar de volgende 21 jaar!”

foto

Dankzij Simon heb ik de overstap kunnen doen naar een andere baan in een ander vakgebied. Hij heeft goed naar mijn kwaliteiten gekeken en daadwerkelijk geluisterd wat mijn wensen waren. Vervolgens heeft hij deze met succes bij zijn klanten voorgelegd. Simon bedankt. Topwerk!

Marco Otter