Krap, krapper, krapst

29 mei 2019

Krap, krapper, krapst

In de paar jaren dat ik werk bij Headhuntersteam Amsterdam heb ik de arbeidsmarkt in rap tempo zien veranderen. De economie was uitmuntend, de werkvoorziening steeg en logischerwijs stagneerde het personeelsaanbod. Nu drie jaar later is het in de accountancy niet anders. Sterker nog, de vacature ‘assistent accountant’ staat landelijk in de top 10 van moeilijkst in te vullen vacatures (bron: Indeed). Even een korte opsomming van feitelijke cijfers volgens verschillende onderzoeken. Volgens cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is er in het eerste kwartaal (weer) een stijging van het aantal openstaande vacatures geweest. De teller staat op 277.000. Dit zijn er 13.000 meer dan in het vierde kwartaal van 2018. Bedenk daarbij dat de werkloosheid is gedaald tot 3,4% en de nabije toekomst van de arbeidsmarkt ziet er voor u als werkgever niet heel rooskleurig uit.

De wet van degene die het hardste schreeuwt
Wat ikzelf als recruitment consultant finance hierdoor ondervind, baart mij wel een beetje zorgen. De grote krapte zorgt voor een klimaat waar de wet van degene die het hardste schreeuwt heerst. Cowboys en cowgirls schieten met hagel op ‘wild’ om maar tot een kill te komen. Gehoor geven aan de wensen van de kandidaat en werkgever is bijzaak, kwantiteit boven kwaliteit zo lijkt het. Nu hoor ik u als lezer denken, bedrijfsnaam (Headhuntersteam) + kleurkeuze (rood) = weer zo een 13-in-een-dozijn recruitmentbureau. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat wij ons distantiëren van dergelijke jachtmethodieken. Zelf geloof ik nog steeds in kwalitatief de tijd nemen voor elkaar en committeren aan (langdurige) relaties. Hoe ben ik als consultant anders instaat om de juiste match te maken? Als ik een kandidaat niet persoonlijk heb gesproken of mijn opdrachtgever nooit heb bezocht kan het alle kanten op.

De toegepaste hit-and-run tactiek in de recruitmentwereld
De hit-and-run tactiek die maar al te vaak wordt toegepast doet mij denken aan honkbal. Zolang men het eerste honk maar haalt is men veilig. Het is een verdienmodel, dat is waar. Echter niet een met veel bestaansrecht op de lange termijn. Door deze tunnelvisie verliezen zij een belangrijk speelelement uit het oog. Tijden veranderen en de arbeidsmarkt past zich daarop aan. In sommige gevallen weer terug naar het oude waarbij er meer aanbod is dan vraag. Ik ben benieuwd of die cowboys en cowgirls dan ook hun klanten weten te strikken met hun lasso. Potentiële werknemers worden zo vaak benaderd door (corporate)recruiters dat een dialoog opzetten onbegonnen werk is. De 13-in-een-dozijn-tactieken om finance professionals over de streep te halen creëren monologen en de astronomische bedragen die als lokmiddel worden ingezet ontwrichten de markt. Het gras aan de overkant is wellicht groener maar de luxere maaimachine die het gras onderhoudt maait op dezelfde wijze als bij de buren. Een jaarrekening is vooralsnog een jaarrekening. De software is wellicht geavanceerder en de collega’s zijn net iets gezelliger maar de werkzaamheden zijn bij accountantskantoor A dezelfde als bij B. Grote kans dus dat men overstapt voor de pegels.

Hoe pik je als werkgever de parels uit de markt?
Als daar de oplossing voor is, hoor ik die graag. In tijden als deze is het goed om te bedenken wat u als werkgever doet om de achterdeur dicht te houden. Het begrip parels uit de markt is immers een perceptie want de parels uit de markt werken immers bij u, toch? Koester deze en zorg ervoor dat hun habitat leefbaar is. De keuze tussen nee verkopen aan de cliënt of extra druk uitoefenen op de personele bezetting blijkt ethisch gezien toch moeilijker dan gedacht. Hoewel de meeste accountantskantoren pretenderen te voldoen aan een goede work-life balance is dit in de praktijk niet altijd het geval. Men wil zowel de klant als haar personeel tevredenstellen en houden. People first, lijkt me.

De interim-oplossing
Eind 2018 constateerde ik een verschuiving in het aannamebeleid van mijn opdrachtgevers. Waar ik twee jaar geleden veelal te horen kreeg dat er geen gebruik werd gemaakt van het inhuren van zzp’ers is, er nu meer ruimte voor deze interim-oplossingen. Destijds ging dat hoofdzakelijk over de auditpraktijk en dan voornamelijk rondom ‘busy season’. Vandaag de dag komt men handen tekort over de hele linie van diensten zij bieden, zo ook in de samenstelpraktijk en salarisadministratiepraktijk. De vele factoren die terughoudendheid voeden, begrijp ik heel goed. Sommige kantoren hebben in het verleden gebruik gemaakt van inleen en hebben hiervoor de prijs betaald. Ondermaatse prestaties tegen de hoogste tarieven. Het liefste rekruteert u mensen voor de vaste aanstelling waarin u kunt investeren. Mensen die het gezicht worden van de organisatie naar de cliënten toe. Interim is in alle eerlijkheid ook niet de goedkoopste oplossing en drukt de marges. Aan de andere kant wilt u de werkdruk onder het huidige personeel wegnemen en zodoende het verloop reduceren. En niet onbelangrijk, geen nee te hoeven verkopen aan cliënten.

De toegevoegde waarde
Jeremiah blogNaar mijn mening is de combinatie van vast en tijdelijk personeel van meerwaarde mits de balans in evenwicht is en u de juiste personen aan boord heeft gehaald. Dit heeft zich bij onze opdrachtnemers namelijk veelvuldig bewezen de afgelopen jaren. Onze professionals kunnen een frisse en objectieve blik op het vakgebied en de organisatie werpen. Oude denkwijzen en vastgeroeste patronen doorbreken wat ten goede komt van de efficiency in werkzaamheden en optimalisatie van processen. Daarnaast is de kennisoverdracht aan het vaste personeel van meerwaarde omdat deze zelfstandigen verschillende keukens van binnen zien. Headhuntersteam heeft in haar ruim twintig jarig bestaan een groot netwerk opgebouwd van zelfstandigen zonder personeel. Verspreid over het jaar maken wij gebruik van elkaars expertise. Zij de vakkennis, wij de kennis van actuele opdrachten bij vooraanstaande opdrachtgevers. Doordat wij al langere tijd met deze vaste poule van professionals werken, kunnen wij met zekerheid de kwaliteit van hun diensten waarborgen. Door hun up-to-date kennis van de regel- en wetgeving en verschillende softwarepakketten zijn zij zogezegd plug-and-play. Stekker erin en het kind kan de was doen. Gun uzelf en uw werknemers rust en reduceer de werkdruk. Creëer de ruimte en tijd om de huidige bezetting aan te vullen met nieuwe vaste aanwinsten. Weten hoe wij het verschil maken in deze knotsgekke markt? Blijf weg bij die 13-in-een-dozijn relaties, bel Headhuntersteam en laat u verrassen door onze persoonlijke en transparante toenadering!

 

Jeremiah de Vries
Consultant Finance Amsterdam


 

 

foto

Na 11 jaar vond ik mijn intrinsieke motivatie niet meer bij mijn werkgever. Hoe nu verder?

Na enige tijd vacatures in de gaten te houden, ben ik bij Headhuntersteam uitgekomen voor een vacature waarvoor zij de werving en selectie verzorgden. Hier dacht ik mijn passie weer in terug te kunnen vinden. Na een goed gesprek waarin we in zijn gegaan op de functie maar zeer zeker ook verdieping is gezocht in de persoon, zijn we tot de conclusie gekomen voor de functie te gaan. Door deze aanpak en goede begeleiding zijn de gespreken succesvol verlopen en heb ik de baan gekregen.

Ik wil Headhuntersteam bedanken. Vooral de aanpak op relatie is zeer te prijzen en schept een band.

Robert Rus