Samen staan we sterk

30 apr. 2020

Samen staan we sterk

FlipBlogDeze strijdkreet heeft landelijke bekendheid gekregen door Ruttes eerste toespraak aan de start van de Corona crisis. Hoe kun je deze woorden zakelijk gezien in de praktijk gestalte te geven? Het overkoepelende woord is verbinding zoeken. Noem het duurzame klantrelaties, partnerships of co-making. Ik ben Consultant voor de Bouw en Civiel voor Headhuntersteam Amsterdam. Juist in deze tijd merk ik dat de zorgvuldig opgebouwde relaties zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo leggen steeds vaker opdrachtgevers een exclusieve zoekopdracht bij mij neer. Aan de andere kant vertrouwen professionals hun positieverbetering aan mij toe. Hierbij zijn een aantal op voorhand niet verwachtte matches ontstaan. Kandidaten waarvan opdrachtgevers op eerste hand niet verwachten dat ze aansluiten op het gezochte profiel. En vaak bij bedrijven en functies die de professionals zelf niet op het oog hadden. Deze successen komen tot stand door de intrinsieke motivatie elkaar goed te willen begrijpen en zo te leren kennen.

Zo heb ik  ruim een half jaar geleden een 62-jarige muzikant met een bouwkundige achtergrond als financieel projectleider bemiddeld. Sindsdien zijn er bij deze aannemer meer werken aangenomen, de vergunningsaanvragen vlot getrokken en is het rendement op projecten aanzienlijk verhoogd. Twee maanden geleden heb ik mogen bemiddelen bij de start van de carrière van een Constructieve BIM Modelleur. Zij heeft een vorm van autisme en draait succesvol mee in het team. Daarnaast heeft één van mijn betere opdrachtgevers een drietal kandidaten via mij in dienst genomen. Dit zijn uiteenlopende professionals met diverse achtergronden. Zij hebben de juiste competenties en persoonlijkheid die passen binnen deze specifieke organisatie. Vorige week heb ik na een intensieve zoekperiode van drie maanden de juiste Adjunct Directeur Service en Onderhoud weten te vinden. Hierbij heb ik na een diepte interview de wens van directeur om out-of the box te denken vertaald. Wat is naast de ervaring en competenties de gezochte “klik” die deze collega moet hebben met de directeur? Bij al deze voorbeelden gaat het om de vraag achter de vraag. De wens en behoefte inventariseren alvorens deze expliciet kenbaar is gemaakt.
 

Welke stappen zijn onderdeel voor het opbouwen van een gedegen zakelijke relatie?
 

1. Communiceer effectief, persoonlijk, helder en open

Met duidelijke communicatie vermijd je de mogelijkheid om informatie anders te interpreteren. Dit maakt de relatie aangenamer en de resultaten makkelijker haalbaar. Let daarbij op de inhoud van het verhaal en de vorm: Welke woorden kies je? Pas dit aan op jouw gesprekspartner, altijd vanuit een gelijkwaardige positie. Om een vertrouwensband op te bouwen is er de gouden regel: kom jouw afspraken na. Net zoals in ieder andere relatie, gaat het in de relaties met een klant om vertrouwen.

 
2. Wees oprecht geïnteresseerd

Blijf jezelf, uniek als jij bent. Zoek naar gedeelde interessegebieden. Dit maakt het makkelijker je te kunnen verplaatsen in de drijfveren van iemand. Wanneer je niet oprecht bent en de interesse gemaakt is ben jij op termijn als persoon inwisselbaar. Hiermee creëer jij geen commitment van jouw klant. Mocht er een keer een conflict plaatsvinden, verwacht dan weinig compassie. Een goede is: ‘Hoe kan ik jou helpen?’. Het gaat om daadwerkelijk meedenken, zonder dat er meteen een factuur tegenover staat.

 
3. Begrijp jouw klanten

Het is belangrijk om je in te leven in jouw klanten. Als jij je klanten begrijpt, heb je van daaruit de mogelijkheid om jouw klanten te adviseren. Vanuit welke positie handelt jouw relatie en met welke processen heeft hij of zij in de organisatie te maken? Des te beter jij jouw klanten kent, des te meer jij de adviezen kan laten aansluiten bij hun behoeften. Om klanten goed te kunnen begrijpen vraag ik decision makers ook naar hun visie en strategie voor de (nabije) toekomst. Waar wilt de organisatie naar toe? Wat is daar voor nodig? Hoe vertaalt dit zich naar de eventuele arbeidsvraagstukken?

 
4. Ga om met emoties van klanten en lastige situaties

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Soms ontstaan er moeilijke situaties waarbij de emoties hoog oplopen. Probeer een vraagstuk altijd te verhelderen: wat is er aan de hand, hoe komt dat en wat kun jij daar persoonlijk in betekenen? Wees daarin eerlijk. Zoek naar goede, haalbare oplossingen die voor beide partijen bevredigend zijn.


5. Zorg voor heldere verwachtingen

In een goede relatie zijn de wederzijdse verwachtingen helder en worden deze waargemaakt. Jij maakt de relatie sterker door de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen. Als jij de verwachtingen van jouw klanten scherp hebt en weet waar de toegevoegde waarde zit, kun je hier gericht op inspelen. Dagelijks houd ik mij bezig met het proberen te matchen van de juiste professional en de bijpassende organisatie. Transparantie, open en eerlijk eventuele tekortkomingen delen maakt dat de gesprekspartner een helder beeld krijgt. Hierdoor worden verwachtingen beter op elkaar afgestemd. Competenties van kandidaten maak ik concreet door dit te koppelen aan voorbeelden en resultaten die relevant zijn voor de functie en desbetreffende organisatie. Dit is de opmaat voor een partnerrol waarmee je jouw klanten pas echt aan je bindt.

 
6. De kracht van relaties

De kracht van relaties zit niet in een CRM-systeem of in die jaarlijkse borrel. Dit zijn slechts hulpmiddelen. Uiteindelijk gaat het er om dat jij een continue mix van inlevingsvermogen, klantgerichtheid, luisteren en samenwerken laat zien. Sterke, persoonlijke klantrelaties zijn de basis van elke succesvolle organisatie. Niets voor niets luidt de gevleugelde uitspraak: ‘Mensen doen zaken met mensen’.

FlipLinkedIn


Bij Headhuntersteam hechten wij veel waarde aan transparante zorgvuldig opgebouwde relaties. Graag nodig ik jou als professionals of opdrachtgever uit ook kennis te maken. Dan inventariseren wij de mogelijkheden hoe we ook tot een mooie samenwerking kunnen komen. Je kunt mij hiervoor bereiken op 020 638 27 28 of per e-mail f.geurts@headhuntersteam. Naast de sector Bouw en Civiel, bedienen wij ook de markt van WTB/ Techniek en Finance & Accountancy. Dit doet Headhuntersteam vanuit vijf vestigingen; Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Eindhoven en Amsterdam. Hierdoor hebben wij landelijke dekking. Voor regio Noord kun je directeur Peter Roorda bereiken via 050- 5268 884. Voor regio Oost en Zuid is directielid Gerard de Vries contactpersoon en te benaderen via 038 – 4212 118.

foto

Ondertussen alweer een paar weken met mijn nieuwe uitdaging bij Van der Wiel Drachten bezig. Veel nieuwe indrukken en impressies, een mooi bedrijf, een prachtige uitdaging! Mede met dank aan Peter Wilming en Jeroen Feitsma van Headhuntersteam Leeuwarden.

Jan Arnold Mook