Van een Profit naar een Non-Profit organisatie

5 mrt. 2020

Van Profit naar Non-Profit: Verschillen & Overeenkomsten

Als Consultant Finance bemiddel ik vanuit het kantoor in Zwolle kandidaten die een financiële achtergrond hebben. Mijn opdrachtgevers lopen uiteen van beursgenoteerde organisaties tot lokale zorginstellingen. Ongeveer de helft van mijn opdrachtgevers bevinden zich in de zorgsector en ik kom dan ook regelmatig kandidaten tegen die een vooroordeel hebben over deze sector. Het zou een sector zijn met stoffige afdelingen, waar maar weinig gebeurd en veranderd.

Overstap van profit sector naar non-profit sector

In 2018 heeft kandidaat Koen Pluimers via mij de overstap gemaakt van VolkerWessels (profit) naar Sutfene (non-profit) waar hij is begonnen als Business Controller.Koen Pluimers Tijdens deze procedure hoorde ik regelmatig dat kandidaten vooroordelen hebben over het werken in de zorg. Ook Koen had deze vooroordelen. Koen heb ik leren kennen in de periode dat hij als financial accountant aan het werk was bij een groot bouwbedrijf. Hier was hij verantwoordelijk voor de projectadministratie en de bijbehorende rapportages. Zijn werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het opstellen van periodieke cijfers, prognoses en de begrotingen. Ik ben benieuwd hoe het nu met hem gaat en of zijn vooroordelen zijn bevestigd of niet.

Koen: “Na het afronden van mijn opleiding tot Qualified Controller aan de HOFAM wilde ik minder bezig zijn met het vastleggen van cijfers en meer bezig met analyseren en adviseren. Ik was op zoek naar een functie waar mij bijdrage van meer directe invloed zou zijn op de organisatie. Vooraf had ik nooit verwacht dat ik in de zorg zou gaan werken.”

Namens Sutfene heb ik diverse kandidaten gesproken voor de positie van Business Controller. Koen heeft door zijn enthousiasme en goede vraagstelling een positieve indruk op mij achtergelaten. De zorgsector was voor hem nieuw, maar tijdens de intake wist hij door de juiste vragen te stellen snel tot de kern te komen. Dit is een kwaliteit die essentieel is bij een goede Business Controller.

Koen: “Twee aspecten van deze functie spraken mij in het bijzonder aan. Enerzijds is dat het analyseren van gegevens en daarmee het voorzien in relevante stuurinformatie voor het management. Anderzijds heb ik een brede interesse in het toepassen van business intelligence op het gebied van finance. Deze combinatie maakte het voor mij een zeer interessante functie.”

De vooroordelen van de zorgsector

In de afgelopen jaren ben ik diverse vooroordelen tegengekomen over de zorgsector. Deze vooroordelen lopen uiteen van de vaktechnische tot de menselijke aspecten. Meestal zijn dit vooroordelen die in het verleden zijn ontstaan maar door de vele veranderingen in de sector niet langer kloppen. In 2018 is er zelfs een campagne opgezet om het werken in de zorg aantrekkelijker te maken en de vooroordelen van de zorg van tafel te vegen. Managing Director Jeroen van den Brink en Strategy Director Tom Peeters hoorden vaak de uitspraak: “Echt hartstikke mooi en belangrijk werk hoor, maar het is niets voor mij.” Tom Peeters merkte vaak dat die uitspraak op weinig gebaseerd is. Tom: “Meestal  zijn de vooroordelen gebaseerd op een vaag gevoel en de negatieve berichtgeving in de media. En dat is vaak onterecht! Met het tonen van de beroepstrots in onze campagne kunnen we de vooroordelen wegnemen.” (Zorg Aan Zet, 2018).

Koen: “Het vooroordeel wat ik nu nog wel eens hoor is dat de zorgsector een stoffig imago heeft en hiermee doel ik op de lange dienstverbanden en de beperkte flexibiliteit en verandering. De waarheid ligt vaak in het midden, denk ik. Het klopt dat er binnen de zorg bijvoorbeeld nog relatief lange dienstverbanden zijn, maar dit heeft geen effect op de veranderbereidheid van de mensen. Door de twee nieuwe collega’s, waaronder ik en een collega, komen er nieuwe ideeën op tafel en dat zorgt ervoor dat de mensen die langer werkzaam zijn binnen de organisatie ook weer in beweging komen. De veranderbereidheid is er dus zeker wel.”

Vooroordelen ontstaan vaak uit verschillen tussen mensen en organisaties. Er is dan ook een wezenlijk verschil tussen de doelstellingen van een profit en non-profit organisaties. Echter uiten deze verschillen zich wellicht op een andere wijze dan veel vooroordelen doen denken.

Koen: “Het doel van de organisaties ligt ver uit elkaar. Als zorginstelling moeten wij een financieel beleid voeren met als doel dat zoveel mogelijk geld uiteindelijk naar de zorgverlening gaat. Bij mijn vorige werkgever lag de focus op het behalen van een goed rendement voor de aandeelhouders.”

 Een groot deel van de vakinhoudelijke vooroordelen zijn wat mij betreft niet gegrond. Bij het opstellen van de vacatures en functieprofielen zie ik veel overeenkomsten tussen de functies in de profit en de non-profit organisaties. Wel zie je een duidelijk verschil in de werkdruk door de verschillen in de doelstellingen.

Koen: “Bij mijn vorige werkgever hadden we een duidelijke piek in de werkdruk rond de maandafsluiting omdat cijfers moeten worden gerapporteerd aan de aandeelhouders. In de zorg is die piek veel minder aanwezig en is de werkdruk constanter.”

Tijdens mijn bezoeken aan opdrachtgevers merk ik een duidelijk verschil tussen mensen die werken in de profit en non-profit sector. Deze verschillen komen o.a. door een stuk politieke sensitiviteit binnen de non-profit sector. Vaak moeten er in de non-profit sector meer mensen beslissen over het hetzelfde onderwerp dan in de profit sector, dat zorgt voor een tragere besluitvorming.

Koen: “Het type mens binnen zowel het primaire proces als de ondersteunende diensten is anders dan in de bouwsector. Over het algemeen zijn collega’s binnen de zorgsector behulpzamer omdat dit bij de sector past. Financiële functies binnen de zorg hoeven niet minder complex te zijn als in de profit sector. Je hebt te maken met veel verschillende financieringsvormen, dat zorgt voor complexiteit in de verantwoording. Door de veranderende wet en regelgeving moet het beleid worden aangepast wat flexibiliteit en veranderingsbereidheid van de organisatie en van medewerkers vraagt.”

Zoals bij veel vooroordelen ligt de waarheid in het midden. Dit betekent dat als je een leuke vacature ziet bij een zorginstelling je altijd het gesprek kunt aangaan. De klik met je gesprekspartners en de vakinhoudelijke uitdaging zijn uiteindelijk het Menno Mout consultantbelangrijkste. Aan dynamiek is bij zorginstellingen tegenwoordig geen gebrek. Zit jij ook een overstap te overwegen en heb je vragen? Als consultant kan ik veel vragen voor je beantwoorden. De helft van mijn opdrachtgevers bevindt zich in de non-profit sector, waardoor ik precies weet wat de ontwikkeling in deze markt zijn en wat er speelt binnen deze bedrijven. Neem gerust contact met mij op. Ik geef jou graag een transparant beeld van de markt!

                                                                                                      

 

                                                                                                                                                            Menno Mout

                                                                                                                                                       Consultant Finance

 

foto

Na een goed gesprek met ons contactpersoon Ben, is er een passend profiel opgesteld voor de nieuwe functie van bedrijfsleider. Tijdens het proces is er steeds goed contact geweest met Headhuntersteam over de verschillende kandidaten om tot een zo goed mogelijke match te komen. Deze proactieve houding heeft geresulteerd in een succesvolle plaatsing.

Dijk Coating