Binnenkort studeren veel aankomend Young Professionals af. De mensen die elk bureau wel wil spreken. Maar wat is een Young Professional eigenlijk? Hoe trek ik deze groep aan als werkgever? En hoe kan jij je het beste positioneren als Young Professional? Gerard de Vries, directielid Headhuntersteam, geeft graag antwoord op deze vragen.
Young Professionals worden gezien als een gewilde groep op de arbeidsmarkt. Zij zijn goed opgeleid, slim, en vol energie. Logisch dat veel van onze opdrachtgevers graag in contact komt met deze groep. Tegelijkertijd zijn ze vaak lastig te bereiken voor jouw bedrijf en is het daardoor lastig om ze aan te trekken. Het een moeilijke taak te bepalen welke tactiek het beste werkt om er voor te zorgen dat deze Young Professionals voor jouw bedrijf komen werken.
Als ik spreek met Young Professionals is werkgeluk een belangrijke factor. Werkgeluk bestaat wat hun betreft uit ontwikkelingsmogelijkheden, zingeving en voldoening. Ook zijn geld en status zeker niet onbelangrijk. De Young Professionals spreken vaak aan mij uit dat ze graag deel willen uitmaken van een innovatief en energiek team. Ze zoeken dus eigenlijk gelijkgestemden. Ze zijn namelijk zelf veelal zeer intrinsiek gemotiveerd, onbevangen en leergierig.
Voor Young Professionals is hun werk een belangrijk onderdeel van hun leven. Dat maakt ze flexibel in de manier waarop ze werken, waar ze werken en wanneer ze werken. Klinkt allemaal ideaal voor een toekomstig werkgever. Echter blijkt ook wel dat deze groep erg onrustig is. Dat wil zeggen dat hun loyaliteit niet altijd groot is. Het gras bij de buurman is immers altijd groener. Dit kun je ze natuurlijk niet kwalijk nemen. Ze zijn namelijk nieuwsgierig naar het onbekende en uiteraard wil je dat onderzoeken. Stilstand is immers achteruitgang.
Om deze groep aan te trekken als werkgever is dus lastig met één antwoord te ondervangen. Wel is mij aan de hand van mijn gesprekken met Young Professionals duidelijk geworden dat bedrijven duidelijk moet communiceren wat ze zoeken, maar ook zeker in wat ze kunnen bieden. Je ziet nog vaak in functieomschrijvingen een groot verschil in eisen en wat ze bieden. Vaak is het wensen en eisen lijstje twee keer zo groot als het lijstje met wat het bedrijf te bieden heeft. Let dus op een goede balans en communiceer duidelijk wat je als bedrijf kan bieden aan de Young Professionals. Vergeet daarbij niet de ontwikkelingsmogelijkheden en leg deze ook uit. Ontwikkelingsmogelijkheden zijn immers ook een zogenaamd containerbegrip. Benoem wat die mogelijkheden concreet inhouden.
De Young Professionals raad ik aan om ons te bellen. Wij kennen de markt als geen ander en kunnen jou goed adviseren bij een belangrijke stap in jouw carrière. Wij hebben voldoende opdrachtgevers die graag met jou in contact komen.
Om af te sluiten 3 tips voor jou als Young Professional die van pas kunnen komen bij het start van jouw carrière:
Ook wij als Headhuntersteam zelf hebben plek voor Young Professionals om zich te ontwikkelen. Op dit moment zoeken wij voor onze kantoren Leeuwarden en Amsterdam een consultant arbeidsbemiddeling. De vacatures zijn te lezen via de link. Hier is een uitgebreid profiel geschetst en kan jij kijken of dit de start van jouw carrière is. Zeker een aanrader!
Ben jij benieuwd wat wij als Headhuntersteam voor jou, opdrachtgevers en Young Professionals, kunnen betekenen of heb je nog vragen? Bel dan gerust, wij komen graag in contact!
Amsterdam 020 638 27 28
Leeuwarden 058 216 15 82
Groningen 050 526 88 84
Zwolle 038 421 21 18
Eindhoven 040 303 08 84
Tom Nederhof heeft mij geholpen aan een nieuwe uitdaging. Het snelle schakelen, duidelijke communicatie en beloften direct omzetten in acties was erg prettig en heeft het voor gezorgd dat alles snel rond was. Erg fijne manier van samenwerken!
Christian Burgering© Headhuntersteam 2024 | Privacy Policy | realisatie: releaz